Съвети за изработка на самиздат настолни игри


Включи се



Дом на хумора и сатирата
Габрово, 31 януари - 2 февруари 2020г

Процесът за създаване на самиздат настолни игри е малко по-различен от правенето на компютърни игри. Очевидно няма да програмирате, което ви дава повече време за тестване на играта. При все това ще имате “разработка” на крайния продукт. Какво конкретно да включва тя? Ето някои насоки.

Правила

Най-важната част от това, което ще предадете като краен резултат ще бъдат правилата. Неопитните гейм дизайнери често оставят писането на правилата за последната минута и го пренебрегват, но трябва да си дадете сметка, че ако правилата не са ясни, никой няма да може да играе играта! Затова ви препоръчваме да прекарате значителна част от времето си да опишете вашите правила внимателно, и дори да дадете играта на други хора и да ги наблюдавате. Така ще видите дали те могат да разберат как се играе само благодарение на четене на вашите правила. Може да откриете, че е полезно да си размените игрите с друг отбор, който също работи по настолна игра. Ако не можете да направите такъв във вашия град, можете да потърсите участници на други локации.

Повечето правила следват този шаблон според подредбата:
  1. Основни спецификации за играта – официално наименование, очаквана продължителност, брой играчи, имена на създателите.
  2. Тема / Предистория – ако вашата игра се развива във въображаем свят, включете няколко абзаца, обясняващи сюжета и предисторията. Обикновено тази част се слага в курсив (italics), за да е лесно за читателите да я прескочат, ако все още не искат да я четат.
  3. Игрови елементи – съдържание на самиздат пакета и евентуални стандартни елементи, които трябва да бъдат набавени от играчите допълнително, например стандартни зарчета.
  4. Цел на играта – в едно или две изречения, най-общо, какво трябва да направят играчите, за да спечелят играта?
  5. Подготовка – какво трябва да направят играчите, за да подготвят началото на играта? Това включва планиране как точно да започнете играта, като например кой ще играе първи.
  6. Прогресия – подробности какво се случва по време на играта: какво могат да правят играчите, кога, при какви условия и какви други събития се случват автоматично в играта, без да са предизвикани от конкретните действия играчите.
  7. Край – две основни неща: от една страна при какви условия свършва играта, и от друга, когато играта свърши, как се определя победителят.
  8. Допълнителни примери или таблици за лесна справка, ако са необходими за изясняване

Ако времето ви позволява, можете да решите да направите правилата да изглеждат добре. Изберете подходящ шрифт, добавете картинки и най-вече се използвайте примери от същинските игрови компоненти с цифри и диаграми за по-голяма яснота. Не забравяйте, че до известна степен, играта е в правилата, така че вложете същото усърдие и умение, каквото бихте вложили в другите компоненти.

Компоненти

В допълнение към правилата, трябва да приложите самите компоненти и инструкции за това как да бъдат изрязани и сглобени, ако това не е очевидно. Ако изработвате тези материали дигитално, може би е най-добре да се насочите към файлове в PDF формат. Не забравяйте, че в различните страни има различни стандартни формати на хартията, затова планирайте за голямо поле извън напечатаното, за да е лесно да се вместите във всичките. Също така, постарайте се, ако е възможно, да не разчитате на специална хартия или други печатни материали за изработката на игрови компоненти. Ако все пак е необходимо, приемете, че те ще бъдат отпечатани на хартия и след това ще бъдат залепени на картон или някакъв друг материал. Постарайте се да уточните това ясно. Забележка: сложни конструкции със снаждане и подпиране не работят добре със стандартна хартия за принтер.

Общи компоненти могат да бъдат:

Игрова дъска

Най-удобно е ако може да се вмести в един стандартен лист хартия, но ако имате нужда от по-голяма дъска, обмислете дали можете да я разделите на четвъртинки и да поставите всяка четвъртина на дъската на отделен лист. След това играчите просто трябва да съберат четирите листа в един по-голям правоъгълник. Не се препоръчва да правите много по-голяма дъска, защото някои играчи може да нямат достатъчно голяма маса, която да я побере. Не качвайте на сървера огромни картини с фото качество и размер в гигабайти. Ако искате да предложитеедна HD версия, качване по-скромен един и имат по-голям файл, посочен от място URL в бележките. По този начин можете да даде на играчите информиран избор.

Карти

Стандартните размери за карти са 85x55мм. В стандартен лист А4 се побират осем такива. Опитайте се да се придържате към този размер, освен ако имате много добра причина да не го правите. Ако трябва да имате по-малки или по-големи карти, опитайте се да ги направите кратни на този размер. Също така, помислете за създаването на един (отделен) лист за гърбовете на картите, за да позволите на играчите да печатат картите двустранно ако искат. Ако желаете, можете да направите формите със закръглени ъглите, така че играчите да могат да имат карти без ъгли. Хората ще искат да тестват играта ви - карти от стандартна хартия вероятно ще бъдат прозрачни. Затова обмислете дали да имате дизайн, който позволява картите да се сгъват на две и да се долепят така че двете отпечатани страни да останат отвън. Това ще позволи на играчите да не мамят, но и ще даде повече издържливост на компоненти, които е вероятно да бъдат използвани много.

Зарчета

Ако зарчетата са стандартните кубчета с числата от 1 до 6 (или пък с 4, 8, 10, 12 или 20 страни, които също могат да бъдат закупени от специализираните магазини за настолни игри) не е нужно да ги печатате на хартия. Просто споменете в правилата, че от играчите се изисква да имат определен брой зарове от определени видове. Ако искате нестандартни зарчета (с нечетен брой страни, или различни числа по лицата), можете да ползвате друг механизъм (например хвърляне на монета) или да напечатате отделни лица, които да залепите на стандартно зарче. Можете да преосмислите своя дизайн така, че да използва стандартни зарове. Друга добре работеща алтернатива е набор от карти, лицето на всяка от които една от възможните стойности. След това изтеглянето на случайна стойност може да стане с размесване на тестето и избор на една карта. Това дава възможност да бъдат включени и необичайни зарчета, без да е необходимо тестерите на играта да полагат прекомерни усилия (виж бележката за прозрачни карти по-горе).

Пионки и фигури

Ако желаете в правилата можете да споменете, че от играчите се очаква да набавят стандартни цветни пионки като нещо, което да ги представлява на дъската. Ако включите нестандартни символи (като жетони, които съдържат различни стойности, написани върху тях) или ако просто искате да включите фигурки с нестандартен образ да представляват играчите, има няколко начина да направите това. Най-лесно е просто да включите фигурите в квадратен шаблон, съпроводен с инструкции за играчите да изрежат хартията и може би да го залепят върху дебел картон или нещо подобно подобни (с помощта на лепило за хартия), за да ѝ придадат тегло. Ако предпочитате стояща фигура, включете два съседни хартиени правоъгълника с "лицето" и "гърба" на фигурата, така че играчът да може да я сгъне като направи малка хартиена палатка. Още по-добре, добавете малки квадратчета от двете страни, за да образувате основа (така че по права линия да се получи квадратна основа-лицев правоъгълник-заден правоъгълник-квадратна основа), и след това да включете инструкции да се изреже; сгъне по линиите, така че две бази се припокриват; и ги стиковайте за малка тежест като камъче или монета, за да накарате фигурата да стои изправена.

Помагало за играчите

Ако вашата игра има някои неща, които играчите трябва да погледнете често, докато се научим на играта (най-различни неща, които ще отидат в една бърза справка таблица или диаграма в правилата), помисли или удар, че информацията за игра самата платка, ако има е стая - за най-добри резултати, го сложи на няколко места в борда на различни ъгли, така че никой не трябва да се чете с главата надолу, за да го видите. Една алтернатива е да се създадат модели на листове, които могат да бъдат отпечатани отделно и подаде на всеки играч.

Създаване на компоненти

Какви програми да използвате за да създадете тези компоненти? Както при всичко друго в Global Game Jam, инструментите зависят изцяло от вас. Въпреки това – за улеснение – ние предлагаме следните предложения:

Правилата

Отпечатаните правила съдържат предимно текст, така че това се прави най-лесно с програма за обработка на текст като Microsoft Word.

Карти

Със софтуер за презентации като PowerPoint могат да бъдат направени доста лесно. Такива програми вече има шаблони за правоъгълници и закръглени такива със закръглени ъгли и можете зададете точните размери, и да преизползвате формата за всяка карта.

Игровата дъска и други компоненти

Ако имате много илюстрации, използвайте софтуера за риусване и графична обработка, с който сте свикнали най-много (например Adobe Photoshop или Illustrator). С тях можете да експортирате в различни формати като JPG или BMP, за да импортирате в други документи, ако е необходимо. Ако можете да правите хубави хартиени прототипи рисувани на ръка (пък и не е казано, че трябва да се използва компютър, нали?) можете да попитате вашия домакин за достъп до скенер, цифров фотоапарат и т.н. Това ще ви улесни много. Така можете да направите дъската да изглежда отлично, и пак да я споделяте с други чрез сканирано изображение вкарано в PDF.

Пакетиране

В идеалния случай, трябва да се съчетае всичко в един документ в достъпен и преносим формат като PDF. Можете да изтеглите безплатна програма за генериране на PDF.

Общи съвети за дизайн на настолна игра

Може би ще започнете с кратък брейнсторминг върху историята или абстрактната идея за играта от една страна, или по-подробна игрова механика или техника на игра от друга. Хората изглежда често попадат в някоя от тези две категории. Без значение, запитайте се след това тези три въпроса: "Забавно ли е това?", "Това ще бъде ли забавно след един час?", и "Има ли тази игра специфични качества, които правят оптималното решение трудно да бъде открито или променящо се в зависимост от другите играчи?"

Никой не продължава да играе морски шах след първите няколко игри, защото възможностите бързо се изчерпват. Но какво ще стане, ако можехте да премахнете фигура, или да промените O на X или да ги преместите в съседно празно квадратче? Нямате добра идея? Защо не вземе нещо познато и промените само едно нещо в него. Дали тогава не става изведнъж по-малко ясно каква е печелившата стратегия? Развиване на идеята на играта може да бъде добър начин да се стигне до нещо неочаквано различно и интересно. Никой няма да ви обвини в плагиатство, ако сте искрени и не просто копирате нещо старо.

Правете бързи прототипи и прекарвайте повечето си време в тестване и подобряване на своя дизайн в повтарящи се итерации. В ранните етапи, използвайте всичко, което е на разположение: хвърчащи листчета, хартия, зарчета, монети от джоба си. Фокусирайте се върху външния вид и усещането на играта по-късно, след като сте затвърдили как искате да функционират основните механизми и компоненти.

Не забравяйте, че за да бъде наистина изгладена вашата игра, тя ще трябва да бъде изиграна много пъти. Страшно много! Играйте с дизайнерите, като си водите записки за неща, които "просто не работят", както и за "внезапни проблясъци на вдъхновение." Играйте и с някой, който НЕ е от дизайнерите, ами от хората наоколо, и го питайте въпроси по време на играта. Друг член на екипа трябва да води внимателни записки за неща, които са неочаквани или не са забавни по принцип. Ако можете, направете и тест “на сляпо”: други хора да играят играта без дизайнерите да присъстват. Дайте им прецизни инструкции да си водят бележки и да коментират развитието на играта. След това, дизайнерите могат да се върнат и да задават въпроси, но отговори като "О, тези идиоти не разбират играта ми!" на истински объркани тестери на играта не е точно правилното поведение. Вашата работа като дизайнер е да направите играта достъпна. Ако е тестовите играчи не могат да разберат какво става, вие сте този, който се е провалил, а не те. Ако случайно адвокатът в стаята тества играта ви: "Ами, в правилата никъде не пише, че не мога да разменя един оранжев триъгълник. С други думи, аз винаги печеля!", не се дръжте грубо, а му благодарете. Да, той изкривява играта ви умишлено. "Очевидно е, че не се прави така..." - но той дава един чудесен пример за това какво да направите, за да не бъде играта небалансиран и дразнеща! Като дизайнер, вашата работа е да създадете солидна конструкция, не да спорите с вашите тестери. И не забравяйте, че целта на тестването на играта е да бъдат намерени проблеми. Така че колкото повече проблеми открият, толкова по-добре!

Донесете материали за прототип с вас, ако ги имате. Празни картички, хартия (бяла, амбалажна и с картинки), различни видове и цветове зарчета, пластмасови или стъклени пионки и фигури, монети, стандартни моливи (ще триете много!), цветни моливи ... няма да използвате всичко, но донесете кутия с вас в която сложете всичко, което видите около вас и мислите, че може да бъде полезно. Или пък, попитайте вашите домакини какви материали за прототип са в състояние да предоставят те. Много организаторите вероятно ще ви благодарят за това, че напомняте за възможни материали, които биха могли да предоставят.